آغاز مسابقات شطرنج تاتا استیل ( هلند - 2013 )

پایگاه همدان شطرنج

مسابقات تاتا استیل در سال 2013 در تفرجگاه ساحلی ویک آنزی در هلند از امروز شنبه 23 دیماه طبق سنوات گذشه در سه جدول و با حضور بزرگان شطرنج دنیا آغاز می شود .

این دوره ازمسابقات عصر روز جمعه با برگزاری مراسم افتتاحیه کار خود را رسماً آغاز نموده است و در  تا روز 8 بهمن ماه آتی در شهر ویک انزی هلند ادامه خواهد داشت .

مسابقات ویک آنزی قدمتی 75 ساله دارد و از سال 1938 تا به امروز برگزار شده است .

این مسابقات بزرگ و معتبر از بدو آغاز برگزاری تا سال 2006 با عنوان مسابقات " کوروس " برگزار شده است و از سال 2006 کمپانی تاتا استیل که یک شرکت هندی است با خرید شرکت " کوروس " به مبلغ 7.6 میلیون دلار به عنوان حامی مالی این مسابقات نام آن را به " تاتا استیل " تغییر داد و از آن سال به بعد این مسابقات با عنوان " تاتا استیل " برگزار می شود .

" ویک آنزی " میزبان مسابقات " تاتا استیل " شهری بادگیر در ساحل دریای شمال است که تحت فرمان " بورویک " در استان شمالی هلند و در کشور هلند واقع است .

مسابقات تاتا استیل یا همان ویک آنزی سابق همانند ادوار گذشته در سه جدول با عناوین A . B . C و با حضور 14 بازیکن در هر جدول برگزار می شود .

در جدول  A یا اصلی مسابقات ،  بازیکنان بزرگ دنیای شطرنج همانند "مگنوس کارلسن" نفر اول جدول درجه داران جهانی شطرنج و رکوردار این جدول از نروژ ، "ویسواناتان آناند" قهرمان حال حاضر دنیای شطرنج از هند ، "لئون آرونیان" نفر سوم جدول درجه داران جهانی شطرنج از ارمنسان ، "فابیانو کاروانا" نفر اول درجه داران جوانان جهان از ایتالیا ، "سرگئی کاریاکین" از روسیه ، "هیکارو ناکامورا" از آمریکا ، "هائو ونگ" از چین ، "پیتر لکو" از مجارستان ، "آنیش گیری" از هلند ، "پنتالا هاریکریشنا" از هند ، "لکو وان ولی" ، "ایوان سوکولوف" و "اروین لامی" هر سه از هلند و "ییفان هو" قهرمان اسبق شطرنج بانوان جهان از چین حضور دارند که در 13 دور به صورت دوره ای  با هم به رقابت خواهند پرداخت. در دو جدول B ,C هم 14 بازیکن حضور دارند که همزمان با جدول اصلی با حریفان به رقابت خواهند پرداخت . گفتنی است که قهرمان جداول B,C در سال آینده جواز حضور در جداول بالاتر را کسب می کنند .

این مسابقات همانطور که عنوان شد از امرزو شنبه 12 ژوئن مطابق با 22 دی ماه آغاز خواهد شد و تا روز یکشنبه 27 ژانویه برابر با 8 بهمن ماه ادامه خواهد داشت. بازیهای این دوره از رقابتها راس ساعت 13:30 به وقت محلی (16 به وقت تهران) به جز دور آخر (12:30 به وقت محلی و 15 به وقت تهران) آغاز می شود . روزهای 16 . 21 و 24 ژانویه به عنوان روز استراحت در نظر گرفته شده است .


شرکت کنندگان در مسابقات

جدول A :

معدل درجه جدول A نسبت به سال گذشته 22.5 واحد کمتر است و تراز مسابقات از 21 در سال گذشته به 20 کاهش پیدا کرده است اما جدول امسال بازیکنان تازه واردی از جمله "ییفان هو" قهرمان اسبق بانوان جهان را در خود می بیند .


جدول B :

این جدول نسبت به سال گذشته با معدل 24.5 واحد درجه افزایش دارد و تراز ان از 15 به 16 ارتقاء دارد.تنها نکته بد جدول نبود هیچ شطرنجباز بانو در مسابقات است در حالی که سال گذشته 3 نفر در آن حضور داشتند .


جدول C :

این جدول در سال 2009 معدل درجه 2455 داشت.در سال 2010 به معدل 2507 ارتقاء یافت اما در سال 2012 معدل درجه ان 2454 بود.امسال معدل درجه آن 2476 است و نسبت به سالیان گذشته هر چند کاهش داشته است اما جدول امسال یک بازیکن تازه وارد با نام "آلکساندرا گوریاچکینا" با 14 سال سن را در خود پذیرفته است که هر چند عنوان استاد بزرگی بانوان را یدک می کشد اما در سطح استاد بین المللی قدرتمند بازی می کند .

مشاهده زنده بازی های جدول A 

دریافت بازی های گروه A

 

مشاهده زنده بازی های جدول B

دریافت بازی های گروه B

 

مشاهده زنده بازی های جدول C

 دریافت بازی های گروه C

 

مشاهده نتایج و برنامه کامل بازیها

سایت رسمی مسابقات

 

منبع : پایگاه شطرنج و به نقل از سایت های شطرنجیان و ماهنامه شطرنج

پایگاه خبری تخصصی ورزش شطرنج پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

" همدان شطرنج "

www.hamadanchess.lxb.ir

www.hamadanchess.loxblog.com




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر